Arch

kultura

Forum Arch Strona Główna -> POLSKA SZKOŁA PROZY -> JANUSZ GŁOWACKI
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
JANUSZ GŁOWACKI
PostWysłany: Sob 8:18, 07 Mar 2009
Administrator
Administrator

 
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 321
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Gdańsk





JANUSZ GŁOWACKI


[link widoczny dla zalogowanych]

Janusz Głowacki - dramaturg, prozaik, felietonista, autor scenariuszy filmowych. Studiował historię na Uniwersytecie Warszawskim, potem przeniósł się na wydział aktorski Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Wyrzucony za zupełny brak zdolności i cynizm, wrócił na U.W. i ukończył wydział Filologii Polskiej. W czasie studiów pisał recenzje teatralne odgrywając się na profesorach którzy go wyrzucili. Kiedy się już na wszystkich odegrał, stracił motywację i od 64 do 81 roku pracował jako felietonista w tygodniku Kultura. Wydał kilka tomów opowiadań m.in. WIRÓWKA NONSENSU, NOWY TANIEC LA-BA-DA, POLOWANIE NA MUCHY, RAPORT PIŁATA, MY SWEET RASKOLNIKOW, CORAZ TRUDNIEJ KOCHAĆ, ROSE CAFE. Dwa tomy felietonów W NOCY GORZEJ WIDAĆ, POWROT HRABIEGO MONTE CHRISTO, i dwie powieści MOC TRUCHLEJE - opowieść o wydarzeniach w Stoczni Gdańskiej w czasie sierpniowego strajku widziana oczami prymitywnego robotnika, nieświadomego konfidenta policji, który strącił umiejętność odróżniania dobra od zła i wydany w 2001 roku OSTATNI CIEĆ. MOC TRUCHLEJE zatrzymana przez cenzurę, ukazała się najpierw w wydawnictwie podziemnym a następnie w Francji, Anglii, Niemczech, Szwajcarii, Grecji, Turcji, i Stanach Zjednoczonych. OSTATNI CIEĆ to rozgrywająca się w zamku wielkiego amerykańskiego designera i napisana z ponurym humorem opowieść o postępującym zidioceniu i szaleństwie naszego świata W roku 1996 wydawnictwo B.G.W. wydało 1200 stronicową książkę zawierająca prawie wszystkie utwory Głowackiego

Światowy sukces przyniosły Głowackiemu sztuki teatralne. W grudniu 81 roku, na kilka dni przed wprowadzeniem w Polsce stanu wojennego, Głowacki wyjechał do Londynu na premierę sztuki KOPCIUCH w Royal Court Theatre w reżyserii Danny Boyl (Trainspotting). The Guardian i London Times uznały CINDERS za najlepsza produkcje roku. Od 83 roku mieszka w Nowym Jorku. Wystawiony w 84r. przez jeden z najlepszych nowojorskich teatrów, Joseph Papp Public Theatre, w reżyserii Johna Maddena ( "Zakochany Szekspir") z laureatem Oskara Christopherem Walkenem w roli głównej, KOPCIUCH czyli CINDERS rozpoczął triumfalna drogę Głowackiego po teatrach całego świata Jego sztuki grane są od Nowego Jorku, Los Angeles, Las Vegas, Toronto, Londynu, Marsylii, Sydney i Bonn po Pragę, Warszawę, Moskwę, Petersburg, Dagestan, Seul i Tajpej. W 86 r. w Buenos Aiers KOPCIUCH otrzymał najbardziej prestiżową nagrodę teatralna argentyńskiej krytyki “Premio Moliere.”

Tragifarsa FORTYNBRAS SIĘ UPIŁ - opowieść o wydarzeniach na dworze Hamleta, opowiedziana z norweskiego punktu widzenia, była pierwsza sztuka napisana przez Głowackiego w U.S.A. Wystawiono ja m.in. w Londynie, Los Angeles, Sarajewie, Moskwie, Krakowie i nowojorskim Actors’ Studio.

POLOWANIE NA KARALUCHY smuto-śmieszna opowieść o parze polskich emigrantów przegadujących bezsenne noce w najbiedniejszej części Manhattanu reżyserowana przez Arthura Penna ("Bonny and Clyde", "Mały Wielki Człowiek") w Manhattan Theatre Club, z laureatką dwóch Oskarów Dianne Wiest i Ronem Silverem została następnie wystawiona w Mark Taper Forum (Swoosie Kurtz, Malcolm McDowell) Alley Theatre in Houston, Wisdom Bridge Theatre, Chicago, Oregon Shakespeare Festical in Ashland, i w ponad 50 teatrach amerykańskich i wielu europejskich ( w przedstawieniu francuskim w główną rolę grał Jean Louis Trintignant), przenosząc J.G wiele nagród m.in. National Endowment for the Arts, nagrodę Guggenheima, nagrodę Stowarzyszenia Amerykańskich Krytyków Teatralnych w USA, i Hollywood Drama-Logue Critics Award. Dwa monologi ze sztuki weszły do antologii SOLO-NAJLEPSZE MONOLOGII wydanej przez Applause. POLOWANIE NA KARALUCHY zostało wydane przez Samuela Frencha a także w zbiorze sztuk Głowackiego (razem z Kopciuchem i Fortynbras się upił) przez Northwestern University Press.

Tragikomedia ANTYGONA W NOWYM JORKU, opowieść o trójce bezdomnych, Polaku, Rosjaninie i Portorykance przeżywających chwile miłości, nadziei i rozpaczy w nowojorskim Tompkins Square Park, zostala napisana na zamówienie waszyngtońskiego teatru Arena Stage. Nastepnie zostala wystawiona w Pradze, Petersburgu, Bonn, Yale Repertory, Atlancie, Nowym Jorku, (Vineyard Theatre), Mexico City, Chorwacji, Litwie, Estonii, i Paryżu (gdzie otrzymała nagrodę ‘Le Baladin’ i nagrodę studentów Sorbonny dla najlepszej sztuki roku w Paryżu Sztuka zostala przetłumaczoną na ponad 20. języków i uznana przez tygodnik Time, podobnie jak “Polowania na karaluchy” za jedna z dziesięciu najlepszych sztuk roku. A światowej sławy szekspirolog Jan Kott uznał ją za jedna z trzech najlepszych sztuk napisanych w Polsce po wojnie. Polskie przedstawienie ANTYGONY W NOWYM JORKU reżyserowała w Ateneum Iza Cywińska z Piotrem Fronczewskim, Januszem Michałowskim i Marią Ciunelis w rolach głównych Sztukę w Teatrze Telewizji reżyserował Kazimierz Kutz.

Najnowsza sztuka Głowackiego gorzka komedia CZWARTA SIOSTRA będąca ironiczną aluzją do ‘Trzech Sióstr’ opowieścią o kilku przygnębiających krokach jaki świat zrobił od czasu kiedy przyglądał mu się Czechow. Prapremiera odbyła się w tym samym czasie we Wrocławiu i Warszawie. Sztuka została wystawiona w ośmiu krajach i dostała pierwsza nagrodę na międzynarodowym festiwalu teatralnym w Dubrowniku.

Krótka sztuka Głowackiego, HOME SECTION wystawiona po raz pierwszy przez McCarter Theatre w Princeton, została wydrukowana w antologii ‘Najlepsze Amerykańskie sztuki ’95-’96 wydanej przez Applause.

Głowacki jest także autorem kilku zrealizowanych scenariuszy filmowych. REJSU I PSYCHODRAMY- napisanych wspólnie z Markiem Piwowskim oraz POLOWANIE NA MUCHY, TRZEBA ZABIĆ TĘ MIŁOŚĆ i napisanego wspólnie z Łukaszem Zadrzyńskim BILLBOARDU Amerykańskie studia zakupiły do filmu “Polowanie na Karaluchy,” “Antygonę w Nowym Jorku” i napisany wspólnie z Ewą Nagórską “No Smoking Section.” A scenariusz HAIRDO zdobył w roku 99 główna nagrodę, Tony Cox Award na festiwalu filmowym Nantucket w Stanach Zjednoczonych. W 2001 roku, razem z Emirem Kusturica i Dusanem Kovacevicem napisał scenariusz NOS.

Głowacki był wykładowcą na Columbia University, Bennington College, i wizytującym dramaturgiem w New York Public Theater, Mark Tapper Forum w Los Angeles i Atlantic Center for the Arts na Florydzie. Szereg jego artykułów i esejów ukazało się w New York Timesie.




[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Administrator dnia Pią 19:56, 20 Mar 2009, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 8:19, 07 Mar 2009
Administrator
Administrator

 
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 321
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Gdańsk





Bibliografia





SZTUKI TEATRALNE


Cudzołóstwo ukarane Dialog nr.6, 1971; Prapremiera STS, W-wa

Obciach Dialog nr. 4, 1974; Prapremiera Teatr im. Siemaszkowej, Rzeszów 1976 (Wydane razem z My Sweet Raskolnkiow, W-wa PIF 1977)


Mecz
Dialog nr. 10, 1996; Prapremiera Teatr Powszechny, W-wa 1997, reż. Andrzej Trzos– Rastawiecki (wydane wspólnie z „Kopciuchem”, Czytelnik 1984)


Kopciuch
Dialog nr. 8; Prapremiera Teatr Wspłóczesny w Szczecinie 1979, zrealizownay w Teatrze Polskiego Radia 1980, reż. Maciej Zębaty


Polowanie na karaluchy
Prapremiera Manhattan Theater Club 1987, reż. Arthur Penn (wydane przez Samuel French Inc., NYC, oraz w zbiorze “Hunting Cocroaches and other Play” razem z “Cinders & Fortibrass gets drunk” przez Northwestern University Press)


Fortynbras się upił
Dialog 1990; Prapremiera Fountainhead Theater, Los Angeles 1990, polska prapremiera Teatr Stary 1990


Antygona
w Nowym Jorku
Prapremiera Arena Stage, Washington D.C. 1993, polska prapremiera w Ateneum 1993 reż. Izabella Cywińska; Teatr Telewizji 1995, reż. Kazimierz Kutz


Czwarta siostra
Dialog 2000; Prapremiera Teatr Polski we Wrocławiu 2000, reż. Agnieszka Glińska





JEDNOAKTÓWKI


Konfrontacja Dialog. „Konfrontacja”, „Spacerek przed snem” i „Herbata z mlekiem” zostały wspólnie zrealizowane w Teatrze Telewizji Karaków pod tytułem „Miłość po dziewątej” 1995, reż. Łukasz Zadrzyński

Herbata z mlekiem Dialog nr.10, 1974; Prapremiera Westside Mainstage Theater, NY 1982

Spacerek przed snem Dialog nr.5 1975; Prapremiera Westside Mainstage Theater, NY 1982

Retro Prapremiera Westside Mainstage Theater, NY 1982

Zaraz zaśniesz Dialog nr.1, 1980


Choinka strachu
Dialog nr. 2, 1981; Prapremiera Westside Mainstage Theater, NY 1982; Wersja angielska (Journey to Gdansk) Performing Art Jouranal no.2, 1982

Kącik mieszkaniowy Prapremiera: McCarter Theater, Princeton 1995; Wydane przez Applause Publishing House, NY - The Best American Short Play 95-96 i Twórczość 2000








PROZA


Wirówka nonsensu (opowiadania) - P.I.W. 1968

Nowy taniec La ba da (opowiadania) - P.I.W. 1970

W nocy gorzej widać (felietony) - Czytelnik 1972

Paradis
& Raport Piłata (opowiadania) - P.I.W. 1973

Polowanie na muchy i inne opowiadania P.I.W. 1974

Powrót Hrabiego Monte Christo (felietony) - Czytelnik 1975

My sweet Raskolnikow (opowiadanie) - P.I.W. 1976

My sweet Raskolnikow
& Obciach (opowiadanie i sztuka) – P.I.W. 1977

Opowiadania wybrane P.I.W 1978

Skrzek i coraz trudniej kochać (opowiadania) - P.I.W. 1980

Moc truchleje (powieść) - Krąg 1981

Nowy taniec La ba da i inne opowiadania Oficyna 1990

Ścieki, skrzeki, karaluchy – utwory prawie wszystkie B.G.W. 1996

Rose Cafe (opowiadania) - Świat książki 1997

Ostatni Cieć (powieść) - Czytelnik 2001;

Świat książki 2002


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 11:51, 13 Mar 2009
Administrator
Administrator

 
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 321
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Gdańsk





Rozmowy
____________________________________________________

Janusz Głowacki

W Nowym Jorku na recenzje czekam
w barze naprzeciwko


Rozmowa z Januszem Głowackim, autorem „Kopciucha”. O tym, jak dramatopisarz robi karierę na światowych scenach

Rz: Podoba się panu polski teatr?

Janusz Głowacki: Jest zawalony publicystyką. Ze swojej strony staram się pisać sztuki teatralne, o rzeczach osobistych, które stają się uniwersalne. Muszą być żywe charaktery. Jeżeli ktoś kuleje, mówi inaczej od kogoś, kto jest wspaniale zbudowany. No, ale to jest sztuka, która wymiera.

Jak się zostaje dramaturgiem znanym na świecie?

Pojechałem na premierę „Kopciucha” do Londynu, gdzie zastał mnie stan wojenny. Ponieważ „Kopciuch” odniósł sukces w Londynie, próbowałem go wystawić w Nowym Jorku. Poszło bardzo dobrze, zaproponowano więc mi pieniądze za następne sztuki. Wszystkie w Ameryce napisałem na zamówienie teatru. Zawsze miałem wolną ręką w wyborze tematów. Tak powstało „Polowanie na karaluchy” dla sceny w Woodstock i „Antygona w Nowym Jorku” dla Arena Stage w Waszyngtonie. Ponieważ jako świeży emigrant potrzebowałem pieniędzy, żeby mieć z czego żyć, siłą rzeczy zrobiłem się dramaturgiem.

Ale pisał pan już wcześniej.

No pisałem, ale to Ameryka zrobiła ze mnie zawodowego dramaturga. Ponieważ wiedziałem, jak trudno jest wystawić sztukę w Nowym Jorku, więc się do tego przykładałem. Jak coś dobrze poszło w Nowym Jorku, sztuki zaczynali grać w Europie, a i w Tajpej czy Teheranie. Nowy Jork to baza, gdzie ludzie obserwują teatr. Jak tam jest dobrze, to w ogóle jest dobrze.

Czy dużą przyjemność sprawiają tantiemy na koncie?

Tantiem pilnują agenci, nie są złe, ale za to bardzo różne. To zależy od kraju i wielkości teatru. Off Broadway płaci nie tak znów dużo. Zupełnie nie za dużo. Za „Polowanie na karaluchy” dostałem jakieś 30 tys. dolarów. Ale że poszły dobrze, wzięło to 50 teatrów. Wtedy to już są pieniądze. Jak „Karaluchy” były grane w Mark Taper Forum, dużym teatrze w Los Angeles, dostawałem, o ile pamiętam, 8 tys. dolarów tygodniowo. W pewnym momencie sztukę kupuje wydawnictwo teatralne Samuel French i oni zajmują się eksploatacją. Do nich płyną pieniądze z wystawień, które przekazują agentowi. Dostaję czeki, ale nie wiem skąd. Sztuki, które odnoszą sukces, na ogół kupują do filmu. Niezależnie od tego, czy robią, czy nie – kupują. Większość moich sztuk została kupiona. Za „Polowanie na karaluchy” dostałem jakieś 75 tys. dolarów. Jeżeli film jest robiony – suma rośnie kilkakrotnie. Mnie nie kupowały wielkie studia, a dopiero one płacą gigantyczne pieniądze.

Kupowanie sztuk to chyba forma blokowania konkurencji?

Tak myślę. Na wszelki wypadek biorą, to są dla nich żadne pieniądze. Trzymają, sprawdzają, może ktoś zechce. Z „Czwartej siostry” teraz jakiś film się składa. Ale nie kontroluję tego, bo to zabiera dużo energii. A wyjdzie albo i nie.

Najwięksi dramatopisarze, np. Arthur Miller, zawdzięczali bogactwo teatrowi czy filmowi?

Millera naprawdę grano na całym świecie, wszędzie. Wiele rzeczy sprzedał studiom filmowym i zrobiono z tego parę świetnych filmów. Ale on też mi mówił, że ma kłopoty z wystawianiem w Nowym Jorku.

A czy sama forma dramatyczna jest jeszcze dla pana ciekawa?

To najokrutniejsza forma sztuki, która się sprawdza natychmiast. W Ameryce się nauczyłem, że dialog musi być tak dobry, jak tylko potrafię. Pisząc dla teatru, nie myślę, że resztę zrobią aktor i reżyser. Wiem, że muszę dać z siebie wszystko. W Nowym Jorku nie chodzę na premiery, za wiele mnie to kosztuje nerwów – czekanie na śmiech, kiedy nikt się nie śmieje, i na płacz, kiedy się śmieją. Wolę oszczędzić sobie tych bolesnych chwil. Czekam na recenzje w barze naprzeciwko.

Pisze pan teraz dla teatru?

Właściwie już skończyłem scenariusz filmowy o Jerzym Kosińskim. Jest tak napisany, że widzę coraz większe szanse na teatr. Niesłychane, jak mnie to wciągnęło i ile czasu zajęło, tak potwornie trudne jest pisanie o prawdziwej postaci – skomplikowanej, ciemnej. Już się scenariusz zrobił jak trzeba, tragiczny i zabawny, bardzo mi bliski. Posmotrim, co z tego wyjdzie.



Jacek Cieślak
Rzeczpospolita
28 lutego 2008


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
JANUSZ GŁOWACKI
Forum Arch Strona Główna -> POLSKA SZKOŁA PROZY
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin